Mindfulness

Mindfulness


 
Over mindfulness is veel te lezen in tijdschriften. Op talloze plekken in Nederland kunt hierin u aller trainingen en workshops volgen. Ook binnen de psychologische zorg is aandachttraining een manier die we als therapeuten toepassen om mensen te helpen zich prettiger en rustiger te gaan voelen.

Mindfulnesstrainingen (of: Aandachttrainingen) zijn onder andere ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn (1944). Als inspiratiebron maakte hij daarbij gebruik van eeuwenoude Boeddhistische  meditatietechnieken. Kabat-Zinn werkte aanvankelijk met patiënten die last hadden van chronische pijn en/of stressklachten. Hij leerde deze mensen omgaan met hun pijn en hun zorgen en verdriet daarover. Mindfulness bleek hierbij een succesvolle manier. Vervolgens was ook bij depressiviteit de toepassing van mindfullness geschikt te zijn om de klachten te verminderen.

Met behulp van mindfulnesstraining (die zowel op individueel als in groepsverband in onze praktijk plaatsvindt) leert u onder andere uw gedachten en gevoelens van een afstandje te bekijken, waardoor soms  uw vervelende, heftige gedachten en gevoelens minder vat op u hebben: ‘Gedachten zijn maar gedachten, en lang niet altijd waard om serieus op in te gaan of je door mee te laten sleuren’. Dat is vaak een enorme en bevrijdende ontdekking!

Mindfulness-technieken kunnen deel uitmaken van de therapie.

  • Bij mindfulness wordt onze automatische piloot gestopt.  
  • U leert dat u zelf uw aandacht kunt ‘sturen’ en ‘verplaatsen’  
  • U leert dat u weliswaar gedachten en gevoelens heeft, ook dat u ze kunt observeren.  
  • Als u ze observeert, wordt u zich ervan bewust dat u gedachten en gevoelens ‘heeft’, echter ze niet ‘bent’.