Hartcoherentie

HARTCOHERENTIE, een graadmeter voor uw balans


Balans

Ons lichaam streeft voortdurend naar een natuurlijk evenwicht en optimale samenwerking van allerlei systemen, bijvoorbeeld spijsvertering, hartslag, ademhaling, zenuwen, spieren en gewrichten etc. Ons zenuwstelsel bestaat (eenvoudig voorgesteld) uit een activerend systeem en een remmend systeem. Prikkeling van het activerend systeem werkt als het intrappen van het gaspedaal van een auto, het andere systeem werkt tegengesteld, remmend. Deze twee systemen werken met elkaar samen.

Verstoring van balans uit zich in de hartcoherentie

Ons hartritme is niet continu hetzelfde, bijvoorbeeld zestig slagen per minuut. In werkelijkheid veranderen de tijdsintervallen tussen de hartslagen voortdurend. Zo gaat de frequentie van de hartslag bijvoorbeeld omhoog bij de inademing en vertraagt de hartslag bij uitademing. Bij angst gaat de hartslag omhoog, zoals we allemaal wel eens hebben ervaren. Dit komt door de invloed van het activerend deelsysteem van ons zenuwstelsel. Het ritme vertraagt onder invloed van het remmend deelsysteem. Deze versnellingen en vertragingen zijn nauwelijks merkbaar, echter wel goed te meten. Zij geven ons heldere feedback vanuit ons lichaam op onze emotionele staat.

Op het moment dat iemand bang, nerveus of gefrustreerd is, dan is het hartritme ongelijk en onregelmatig. Als iemand juist een gevoel van liefde, vreugde of vrede beleeft, vertoont het hartritme een mooi glooiend sinusritme. Het hartritme is dan wat we noemen coherent.

Emotiemanagement

Gebleken is dat het ervaren van positieve emoties tot een harmonieus en coherent hartritme leiden. Het bijzondere is nu dat als dit gebeurt, de genoemde andere systemen als het ware ‘in fase’ gaan meebewegen, als het ware meegetrokken worden in deze coherentie.
Het tegendeel is helaas ook waar: bij het ervaren van ‘negatieve emoties’ zoals stress, waarbij woede, frustratie, onmacht, zorgen en angst waarneembaar zijn, ontstaan meteen chaotische hartritmepatronen ofwel incoherentie.  De diverse systemen werken dan niet goed samen: gas geven en remmen gebeurt tegelijkertijd.
Door middel van het bewust bezig zijn met en beïnvloeden van de hartcoherentie kunt u invloed krijgen op stresspatronen.  

Training

De behandeling van angst- en paniekklachten kan in de therapie ondersteund worden door  een hartcoherentietraining. Hartcoherentietraining is een ademhalingstechniek die relatief eenvoudig is aan te leren. Het hart heeft hierin een zeer belangrijke rol.
Tijdens hartcoherentietraining leert u adem te halen op uw eigen optimale snelheid.  U ziet uw eigen hartslag en leert wat stress of ontspanning met uw lichaam doet.  Daarbij wordt gebruik gemaakt van een biofeedbackapparaatje dat aangesloten is op een laptop.
De training zorgt ervoor dat de balans in uw lichaam weer terugkomt. Ook zorgt hartcoherentietraining voor stabiliteit tijdens stressvolle momenten.

afbeelding: